�N- �S CSOPORTISMERETI J�T�KOK
Azokat a j�t�kokat soroltuk e fejezetbe, amelyek verb�lis inform�ci�k k�zl�s�t, fogad�s�t teszik lehet�v� - �nmagunkr�l, t�rsainkr�l. /T�gabban �rtelmezve ugyanis kiadv�nyunk j�t�kainak t�lnyomd r�sze az �n - �s csoportismereti j�t�kokhoz tartozik./
ID�G�P
Id�zz�k fel magunkban, milyenek voltunk �t vagy t�z �vvel ezel�tt, majd pr�b�ljuk megjelen�teni akkori �nmagunkat. Igyekezz�nk �gy j�rni, besz�lni, mint �t vagy t�z �vvel ezel�tt. A j�t�k m�sodik r�sz�ben �el�re hajtjuk az id�g�pet", s megpr�b�ljuk elk�pzelni �t-t�z �vvel k�s�bbi �nmagunkat. J�tsszuk is el!
Egyenk�nt is j�tszhatunk, de m�g jobb, ha kapcsolatot teremtenek egym�ssal az �t-t�z �vvel megfiatalodott - �regedett klubtagok.
A j�t�k j� felvezet�s a �honnan j�tt�nk?", �kik vagyunk?, �hov� megy�nk? k�rd�seket boncolgat� besz�lget�sekhez.
KERESD A HELYED!
A klub tagjai ellent�tp�rokat �ll�tanak �ssze. P�ld�ul: f�sv�nys�g-pazarl�s, nincs bar�tja - mindenkivel bar�tkozik: sosem vitatkozik - mindig vitatkozik stb. /Sz�mtalan ilyen ellent�tp�rt felsorolhatunk./
Ezek ut�n kinevezz�k a terem egyik sark�t pl. a f�sv�nys�g sark�nak, a m�sikat a pazarl�s sark�nak /�tl�san/. A j�t�kosoknak ezen az �tl�n kelt elhelyezkedni�k, m�rlegelve a f�sv�nys�g �s a pazarl�s k�z�tti hely�ket. /Ha ketten is ugyanarra a pontra akarnak �llni, akkor egym�s mellett helyezkedjenek el./
A j�t�k az �rt�kekr�l illetve a t�rsadalmunkra oly jellemz� �rt�kveszt�sr�l sz�l� besz�lget�sekhez �felvezet�s�l" szolg�lhat.
F�LELEM A KALAPBAN
Egy kalapba/sapk�ba, dobozba stb./ bedobunk annyi pap�rlapot, ah�nyan j�tszunk. El�tte mindenki r��r a saj�t lapj�ra egy kev�ss� k�rvonalazott, befejezetlen, �s lehet�leg �rz�sekre utal� mondatot. Pl. �Att�l tartok, hogy ... Az aggaszt, hogy ... Annak �r�ln�k... Att�l f�ln�k... Azt szeretn�m,.." Ezut�n azt az instrukci�t adjuk a klubtagoknak, hogy h�zzanak ki egy c�dul�t, �s fejezz�k be a rajta tal�lhat� mondatot /ki-ki azt, amit kih�zott/. H�vjuk fel a figyelmet: nem nyelvi j�t�kr�l van sz�, pr�b�lj�k azokat az �rz�seiket be�rni, amelyek itt �s most, vagy �ltal�ban gyakran foglalkoztatj�k �ket.
A felolvas�s ut�n k�nnyen �tv�lthatunk j�t�kr�l besz�lget�sre. A j�t�kb�l ad�d� t�m�k lehetnek pl. a f�lelmek, a v�gyak, c�lok stb.
N�VJEGYK�RTYA
Minden j�t�kos k�sz�t mag�r�l egy �n�vjegyk�rty�t. A szok�st�l elt�r�en a k�rtya nem tartal�mazza a nevet, c�met, telefonsz�mot. Ezek helyett egy�ni - �s nem k�ls�dleges - jellemz�ket �runk r�. t�m�ren sz�lva arr�l, milyennek l�tjuk magunkat.
Ezut�n a j�t�kvezet� �sszeszedi a k�rty�kat, majd megkeverve kiosztja azokat. Felolvasva a k�rty�n tal�lhat� sz�veget, mindenki megpr�b�lja kital�lni, kinek a lapja ker�lt hozz�. A j�t�k lehet�s�get ny�jt az �nmagunkt�l alkotott k�p �s a m�sok �ltal r�lunk alkotott k�p �sszehasonI�t�s�ra.
CSOPORTOS INTERJ�
K�rben �l�nk, s a klub egyik tagj�t k�rdezik, interj�volj�k a t�bbiek. A j�t�kosok sorban egym�s ut�n k�rd�seket tesznek fel neki, amelyekre r�gt�n v�laszolnia kell. �gyelj�nk arra, hogy a feltett k�rd�sek szem�lyes k�zl�sekre teremtsenek lehet�s�get, de ne legyenek s�rt�ek.
/A j�t�k lebonyol�t�s�hoz egy p�rhuzam: a politikus rep�l�g�pe lesz�llt, s �tven m�ternyi, egy percnyi �t alatt kell a riportereknek feltenni k�rd�seiket. A riportereknek �s a politikusnak is �rdeke, hogy min�l gyorsabban k�vess�k egym�st a k�rd�sek �s a v�laszok. A mi eset�nkben, term�szetesen, nem politikusr�l van sz�, de hasonl� temp�ban kellene j�tszani. Csak a k�rdezett szem�ly�re vonatkoz�, a k�rdez� szem�lyt �rdekl� k�rd�st lehet feltenni. Ne az�rt k�rdezzenek a klub tagjai, mert �ppen sorra ker�ltek!/
TAL�LD KI, HOGY KI MONDTA ?
Egyvalaki kimegy a teremb�l. A bentmarad�k k�z�l h�rman mondanak r�la egy-egy mondatot, lehet�leg olyasmit, amit csak az illet� tudhat a kital�l�r�l. Igyekezz�nk min�l szem�lyesebb, de nem indiszkr�t, nem s�rt� mondatokat gy�jteni! /Ha olyanokat mondunk, amit mindenki tud a kital�l�r�l, akkor nincs �rtelme a j�t�knak./
A kital�l� visszaj�n, a j�t�kvezet� ismerteti a h�rom megjegyz�st /�K�pzeld, azt hallottam r�lad ..."/. Ki kell tal�lnia, ki �ll�thatta r�la azokat.
A j�t�k elej�n lehet�leg pozit�vumokat mondjanak a j�t�kosok, s ha j�l megy a j�t�k, akkor lehet kritikusabb megjegyz�seket is tenni.
/A j�t�kvezet�nek �gyelnie kell arra, hogy senki ne s�r�lj�n!/
K�PZELETBELI AJ�ND�K
a., Mindenki kap egy c�dul�t, amelyre egy aj�nd�k nev�t �rja.
Minden egyes aj�nd�k egy kapcsolatra utal: a; aj�nd�koz� �s aj�nd�kozott kapcsolat�ra /Pl. tudom, hogy X. elvesztette a kar�r�j�t, akkor �k�ldhetek" neki egy �r�t; Y. t�bbsz�r k�lcs�n�k�rte m�r a ker�kp�romat, teh�t a c�dul�mra ker�kp�rt �rok/.
Ezut�n a c�dul�k egy kalapba /sapk�ba, dobozba/ ker�lnek, ahonnan egyenk�nt h�zva minden�ki megpr�b�lja kital�lni a hozz� ker�lt c�dula c�mzettj�t. Ha egyed�l nem megy, a csoport seg�thet.
/M�g egy k�nny�t�s: a j�t�kosok r��rhatj�k nev�ket, vagyis az aj�nd�koz� nev�t a pap�rra./
b., Lehet �gy is j�tszani, hogy egyvalaki kap aj�nd�kot az �sszes klubt�rs�t�l, �s megpr�b�lja kital�lni, melyik aj�nd�kot ki k�ldhette.
/Ezut�n sorban k�vetkeznek a t�bbiek./
HIRDET�S
�res pap�rlapokat osztunk ki mindenkinek. A klubtagok feladata, hogy r�vid, n�h�ny mondatos hirdet�st �rjanak magukr�l, mintha t�rsat keresn�nek. Ki-ki olyan t�rsat /pl. bar�tot, �tit�rsat, f�rjet, feles�get, sz�l�t stb./, amilyent akar.
A j�t�k el�tti instrukci�ban t�rt�njen utal�s arra is, hogy lehet�leg szem�lyeset �rjanak magukr�l, olyasmit, amir�l a klub tagjai r�j�hetnek, ki adta fel a hirdet�st. Ezut�n felolvassuk valamennyit, �s megpr�b�ljuk kital�lni, melyiket ki �rhatta.
/A HIRDET�S rokona a N�VJEGYK�RTYA - j�t�k./
V�LEM�NYEK
T�bb v�ltozatban mutatunk be olyan j�t�k ok�t, melyeknek c�lja: lehet�s�get adni a t�bbiekr�l �itt �s most" alkotott v�lem�nyek elmond�s�ra, illetve a saj�t szem�ly�nkr�l alkotott v�lem�nyek meghallgat�s�ra. /Hasonl� jelleg�, de ugyanezt a c�lt burkoltabban el�r� j�t�kokkal m�t tal�lkoztunk./
A j�t�kok el�tti instrukci�ban felt�tlen�l mondjuk el, hogy pillanatnyi v�lem�nyekr�l van sz�. H�vjuk fel a figyelmet arra is, hogy t�bb egybehangz� v�lem�ny sem teszi felt�tlen�l igazz� azok tartalm�t. /Egyr�szt m�sk�nt fogalmaz r�lam az, akivel f�l�r�ja �sszevesztem, m�sr�szt a t�rt�nelem m�r produk�lt p�ld�kat arra vonatkoz�an, hogy emberek meg�t�l�s�ben milli�k t�vedtek egyszerre �s hossz� id�n kereszt�l./
a., Neheztel�s, m�lt�nyl�s ...
K�rben �lnek s j�t�kosok. Egyvalaki kezdi a j�t�kot. K�t�tt mondat kezd�sek kel besz�lhet egy-egy t�rs�r�l. Ezt mondja: Neheztelek . . . /itt valamelyik klubtag nev�t mondja, majd azt, hogy mi�rt neheztel arra a t�rs�ra/. A m�sik mondatkezd�s: M�lt�nyolom .../s elmond ja, hogy ugyanabban vagy egy m�sik klubt�rs�ban mit m�lt�nyol/. Ezut�n a mellette �l� j�t�kos mondja el k�t mondat�t; kire neheztel �s mi�rt, illetve kiben mit m�lt�nyol.
b., Nyilv�nval� ...
K�rben �lnek a j�t�kosok, egyvalaki a k�r k�zep�n. A k�z�ps� j�t�kos sorban mindenkir�l mond egy-egy mondatul.
K�tf�le mondat kezd�s �l! rendelkez�s�re:
- Nyilv�nval�, hogy .... l�s mond valami olyant, ami nyilv�nval�nak t�nik a m�sikr�l/
- Felfedeztem rajtad, hogy...... /�rtelemszer�en az el�z� mint�ra/
Amikor mindenkir�l mondott egy-egy mondatot, akkor m�s �l k�z�pre, �s a j�t�k el�lr�l kezd�dik. /Az a., v�ltozatt�l elt�rve: v�lasztani kell a k�tf�le kezd�s k�z�l/
c., Az a v�lem�nyem ...
K�rben �lnek a j�t�kosok, egyvalaki a k�r k�zep�n. A k�z�ps�r�l besz�lnek a t�bbiek.
K�tf�le mondatkezd�s k�z�l v�laszthatnak a j�tsz�k:
- Az a v�lem�nyem r�lad..... /s n�h�ny mondatban mindenki elmondhatja a k�z�pen �l�r�l alkotott pillanatnyi v�lem�ny�t/
- Azt vettem �szre rajtad /�rtelemszer�en az el�z� mint�ra/
B�rki kezdheti a j�t�kot, majd forg�sir�ny szerint haladva sz�lnak a mellette �l�k. �rdemes szab�lyk�nt betartani: mindig a j�t�kvezet� az utols� v�lem�nyalkot�/ �gy a saj�t v�lem�ny�be belesz�ve kompenz�lhatja az esetleges er�sen sz�ls�s�ges vagy s�rt� v�lem�nyeket./
K�rbe�rve �jabb klubtag �l k�z�pre - folytat�dik a j�t�k.
/Lehet�leg olyan alkalmakkor j�tsszuk, amikor van el�g id�nk, hogy mindenki k�z�pre ker�lhessen./
TELEFON
A j�t�k formanyelv�n, az id�z�jelek elhagy�s�val: a kezd� j�t�kos felveszi a telefont, s elkezd besz�lni valamelyik klubt�rs�r�l. Csupa olyan dolgot mond, amir�l a h�vott f�l mag�ra ismerhet, r�j�het, hogy r�la van sz�. Amikor r�j�tt, felveszi a telefont, vagyis jelzi, hogy megkapta az �zenetet. Most � kezd besz�lni valaki m�sr�l.
/Ha m�r besz�l�nk, lehet�leg fontos dolgokkal foglalkozzunk. �s ne a testmagass�ggal, hajsz�nnel, ruh�zattal stb./
ILYENNEK LATLAKI
A v�lasztott p�r megszem�lyes�t�se a feladat. K�t egyenl� l�tsz�m� csapatot alak�tunk. Az I-es csapat tagjai felosztj�k maguk k�z�tt, hogy ki kit fog megszem�lyes�teni a II-es csapat tagjai k�z�t, �s ford�tva. Ezut�n megpr�b�lnak valamennyien valami szem�lyeset elj�tszani a m�sikr�l. A j�t�k sor�n lehet utalni a m�sik termet�re, nem�re, j�r�s�ra, gesztusaira /ha nem n�maj�t�kot j�tszunk, akkor besz�dst�lusra, hangj�ra is/. Ha az I-es csapat valamelyik tagja j�tszik, akkora II-es csapatnak kell kital�lni, kit v�lasztottak k�z�l�k. Ford�tva ugyan�gy.
Ml LENNE, HA... ?
R�gi j�t�k. A szalonok ifj�s�ga kedvelte egykoron: burkoltan lehetett udvarolni, �vir�gnyelven" szerelmet vallani a j�t�k sor�n. Mi m�s form�ban, m�s c�llal haszn�ljuk.
A kital�l� kimegy a teremb�l. A t�bbiek megbesz�l�s alapj�n v�lasztanak valakit a bentmarad�k k�z�l: az � szem�lye lesz a k�rd�sek t�rgya.
A kital�l� visszaj�n, �s �Mi lenne, ha... ?" kezdet� k�rd�seket felt�ve kell a v�laszok alapj�n r�j�nnie, kire gondoltak a t�bbiek.
A kital�l� maga d�ntheti el, hogy milyen taktik�val k�rdez. Adhatja ugyanazt a k�rd�st mindenkinek, de k�l�n-k�l�n, szem�lyre sz�l�an �s k�rdezhet.
N�h�ny j� k�rd�s: �Mi lenne, ha... vir�g, n�v�ny, hangszer, sport, term�szeti jelens�g, foglalkoz�s, sz�n, anyag, t�rt�nelmi kor, b�tor stb. lenne?" /A vir�gra vonatkoz� k�rd�s eset�ben nyilv�nval�an �ri�si k�l�nbs�g van a liliom, szekf�, orchidea, kaktusz v�laszok k�z�tt./
�rdemes - hogy min�l t�bb fordul�ra ker�lhessen sor - fels� id�hat�rral j�tszani: �t percen bel�l r� kell k�rdezni.
Izgalmas j�t�k: ha burkoltan is, de v�lem�nyt mondanak r�lam, s nekem is el kell mondanom, milyennek l�tom t�rsamat.
MIT TENNE �?
Csapatokban j�tszunk. A csapat egyik tagja kimegy a teremb�l. Miel�tt kimenne, a j�t�k vezet�je ismertet egy szitu�ci�t. /Pl. annak a j�t�kosnak, aki kimegy, �t�s tal�lata van a lott�n./ A kint l�v� j�t�kosnak azon kell gondolkodnia, mit tenne � ebben a helyzetben. A bentmarad� t�rsaknak ugyanez a feladatuk: r�vid megbesz�l�s ut�n el kell mondaniuk, szerint�k mit tenne csapattagjuk ebben a helyzetben. Miut�n elmondt�k v�lem�ny�ket, visszaj�n a kik�ld�tt j�t�kos, �s k�zli a saj�t v�lasz�t. A kapott v�laszokat �sszehasonl�tva a t�bbi csapat /kett�, egy, vagy nulla pontot adva/ pontozza: mennyire ismerik t�rsukat a soronl�v� csapat tagjai, A k�vetkez� csapattal folytat�dik a j�t�k./ A j�t�khoz h�rom-n�gy f�s csapatokat alak�tsunk./
MIT V�ROK T�LED?
P�ros j�t�k. �A"-val �s �B"-vel jel�lve a j�t�kosokat. A k�t m�terrel �ll B m�g�tt, majd fel�je mozdul �lel�sre, vagy �t�sre emelt k�zzel. /Azt � d�nti el, hogy a k�t lehet�s�g k�z�l melyiket v�lasztja./
B-nek a �r�mozdul�st" kellene meg�reznie, s fordulni �lel�sre, vagy �t�sre emelt k�zzel. Teh�t azt kell meg�reznie, hogy abban a pillanatban mit v�rhat a m�sikt�l.
K�T EMBER BESZ�LGET
A j�t�k szervez�se megegyezik a 36. oldalon tal�lhat� K�T H�RES EMBER elnevez�s� j�t�k�val. Az elt�r�s: nem h�res emberek besz�lgetnek egym�ssal, hanem a klub tagjai k�z�l v�lasztanak kett�t a bent maradok.
Azonos szervez�sbeli megold�s mellett a j�t�k l�nyeg�t - tartalm�t - v�ltoztattuk meg: nem h�res emberek �letrajz�nak ismeret�r�l sz�l a j�t�k, hanem arr�l, hogy mennyire vagyunk t�j�kozottak t�rsaink szok�saiban, viselked�s�ben, helyzetmegold�saiban stb.
V�DLOTTAK PADJA
Alkalom arra, hogy a t�rsas�g tagjai v�lem�nyt mondjanak egym�sr�l, s oly ny�ltan �s �szint�n, amit a k�pmutat� t�rsadalmi illemszab�lyok nem engedtek volna meg. A t�rsas�g egy b�r�t v�l�szt, majd hoz fel ki�lt�ssal egy v�dlottat is. A v�dlott elhagyja a szob�t, s a b�r� sorban megk�rdezi a jelenlev�ket, hogy mivel v�doljak a kintlev�t. Amikor kiv�tel n�lk�l mindenki v�laszolt m�r, visszah�vlak a v�dlottat, s a b�r� sorban a fej�re olvassa a v�dpontokat. A megvadultnak jog�ban �ll mindegyik ut�n v�dekezni, magyar�zkodni, tagadni. De csak akkor tagadhatja b�n�ss�g�t, ha azt is megmondja, hogy azzal a b�nnel ki v�dolta �t a t�rsas�gb�l. Ha eltal�lja a v�dl� szem�ly�t, megszabadul a tov�bbi gyan�s�t�st�l, s az eltal�lt szem�ly lesz az �j v�dlott.
EGYPERC�NK A TI�D!
A j�t�k el�tti instrukci�: itt �s most, neked �s nek�nk fontos dolgokat kell egyetlen percbe s�r�tve elmondani. A r�sztvev�k maguk v�lasztj�k meg, hogyan t�ltik ki a rendelkez�s�kre �ll� id�t: saj�t szavaikkal, vagy versid�zeteket, dalokat felhaszn�lva. M�s szervez�sben a j�t�k vezet�je k�rheti �gy is: mindenki �rja le azt, ami egy perc alatt esz�be jut.
A szerkeszt� eddigi tapasztalatai alapj�n: a j�tsz�k �ltal�ban meg�rzik a feladat s�ly�t, komoly neh�zs�get jelent sz�mukra valami fontosat mondani, kit�lteni a rendelkez�s�kre �ll� egy percet. Miut�n k�rbe�rt�nk a j�t�kkal, �rdemes besz�lgetni a tapasztaltakr�l: tudjuk-e, hogy mi fontos k�z�ss�g�nknek, tudunk-e egy�ltal�n valami fontosat mondani m�soknak - vagy csak fecseg�nk?!
/A j�t�k el�k�sz�t�se lehet a Lokomot�v GT egy�ttes "Neked �rom a dalt c�m� sz�m�nak meghallgat�sa./